Henk van Bentum
Henk van Bentum / foto: redactie

Transportbedrijf H.J. van Bentum

Ondernemend

WOUDENBERG Je kunt een begrip in Woudenberg zijn ook al opereer je niet in de lokaliteit maar in de internationaliteit. Dat geldt voor familietransportbedrijf H.J. van Bentum, dat wegvervoer verzorgt door heel Europa met als specialiteit het Verenigd Koninkrijk.

Ondanks de leidende positie die het bedrijf daar heeft, zijn er ook duidelijke banden met het dorp van vestiging. Henk van Bentum, de tweede generatie aan het roer, neemt de tijd voor een bijzonder verhaal. Zo bijzonder, dat uw verslaggever soms bijna vergat om aan zijn koffie te nippen. Als een kantoor uitstraalt waar een ondernemer voor staat, dan schreeuwt het transporteur H.J. Van Bentum: netheid, reinheid, punctualiteit en kwaliteit. Zelden, en zeker binnen de transportbranche, stapte ik zo’n tot in de puntjes verzorgd kantoor binnen. 

Dat reinheid en zorgvuldigheid de norm zijn, tonen ook de aangrenzende gebouwen op het eigen terrein en de fris gewassen trailers die langs het kantoor op weg gaan naar de uitgang van het terrein. Als specialist in vervoer op en van het Verenigd Koninkrijk gaat die rit meestal eerst naar een van de havens in Nederland of België. Hoe dat bijzondere internationale specialisme ontstond, dat is een verhaal. Dát H.J. van Bentum zo succesvol is aan de overkant van de Noordzee, komt overigens óók omdat het bedrijf de eerdergenoemde kwaliteiten paart aan flexibele service. Henk van Bentum licht het toe in zijn rustige maar nadrukkelijke verteltrant.

De boot in 

Hij gaat terug naar 1938, het jaar waarin zijn opa een eigen transportbedrijf begon. In 1969 zou diens zoon, Hendrik Jan, kortweg HJ, na er vier jaar gewerkt te hebben, voor zichzelf beginnen met één vrachtwagen, die hij aankocht met tienduizend van de bank geleende guldens. Zijn vrouw deed de administratie. Het begon met trucken voor partijen die werk hadden. Maar al snel besloot HJ, wiens initialen onderdeel zijn van de bedrijfsnaam, dat het verstandig was om zelf klanten te werven. Van Bentum: “Dat luidde een fase van pionieren in. Mijn vader liet zijn chauffeurs uiteenlopende producten en bulkgoederen vervoeren naar Italië, Frankrijk, Duitsland en andere Europese landen.” Na tien jaar van redelijk voortvarend pionierswerk, kwam via een klant een Engelse ondernemer op HJ’s pad. Die had het nodige werk naar en van Engeland. Maar na verloop van tijd vroeg die ondernemer of HJ ook de bootrekeningen voor de overtocht wilde voorschieten. “Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, en mijn vader is goudeerlijk. Wel drong hij er al snel op aan om over de afrekening van die facturen te praten, want dat ging om vijftig tot honderdduizend gulden per week. ”Om een lang en indringend verhaal kort te maken: na enkele weken was het geld op en had de zakenrelatie nog geen cent bootgeld terugbetaald. Toen H.J. hem wilde opzoeken om het te regelen, bleek de vogel met de noorderzon vertrokken. “Mijn ouders zaten in zak en as, maar toen gebeurde er iets zeer wonderlijks. De klant die mijn vader had getipt om te gaan samenwerken met wat dus een oplichter bleek, had zo’n spijt van dat advies dat hij mijn vader weer opzocht. Hij bood aan om samen met mijn vader alle klanten in Engeland zelf te benaderen en die rechtstreeks te gaan bedienen. Een ander wonder was dat de bank bereid bleek mijn vader te financieren bij de aankoop van de trailers die hij voor zijn herstart nodig had. Dat gebeurde onder strenge voorwaarden, want mijn vader had inmiddels een negatief vermogen van 1 miljoen gulden! Daarnaast stak mijn moeder een substantiële som erfgeld in de onderneming.”

Zakelijke wederopstanding

Failliet is HJ nooit gegaan en de zakelijke wederopstanding mondde uiteindelijk zelfs uit in een kerngezond bedrijf dat al decennia lang gecontroleerd groeit. Met 50 vaste medewerkers op kantoor, werkplaats, warehouse, reiniging en spuiterij en 30 chauffeurs op de weg gaat het alleen nog maar over het eigen personeel en daarmee is H.J. van Bentum een grote werkgever in Woudenberg. Maar daarnaast werkt het bedrijf in Engeland met 180 zogenoemde charters, buitenlandse partners in transport en logistiek waarmee het bedrijf samenwerkt. “Met hen onderhouden we nauwe en goede relaties. Zodoende kunnen we ook aan de andere kant van de Noordzee de beste service aan onze klanten waarborgen.” Mensen; in feite zijn die het belangrijkste kapitaal. Dat mag op het eerste gehoor wellicht wat zoet klinken, maar het komt bij Henk van Bentum recht uit zijn hart. “We hebben vrijwel geen verloop. Negentig procent van al ons personeel werkt al minimaal 12 ½ of ruim 25 jaar bij ons. Dan praat ik niet alleen over chauffeurs en planners, maar ook over onze medewerkers in de loods, de wasstraat en onze medewerker in de spuiterij, die onze auto’s netjes houden.” Voor chauffeurs die 12 ½ jaar in dienst zijn levert dat geen horloge, fles wijn of uitbundige bosbloemen op, maar nog iets veel uitbundigers. “Zij mogen zelf hun nieuwe bulk- of huifwagen uitzoeken.” Ook daarin is het bedrijf volstrekt uniek. In de praktijk zien dergelijke jubileum cadeaus eruit als tip top uitgevoerde en ingerichte vrachtwagens. Rijdende woningen, van alle gemakken voorzien. Het tekent nog eens het besef bij Van Bentum dat een goed draaiend bedrijf prachtig is, maar dat je medewerkers je feitelijke kapitaal zijn. Zoals hij óók waarde hecht aan zijn relatie met de Woudenbergse gemeenschap. “We voelen betrokkenheid en steunen verschillende voetbalclubs en goede doelen.” Het helpt mee om van transportbedrijf H.J. Van Bentum een bekende Woudenbergse onderneming te maken. Eentje die onverminderd blijft groeien. “We zoeken nieuwe chauffeurs. Het is nu zó druk dat we het aangevraagde werk met onze huidige bezetting onmogelijk allemaal kunnen wegzetten.”

Baart Koster