Jan en Jaap.

Nieuwe MTB-routes veel gebruikt

WOUDENBERG Sinds april 2020 zijn er in Woudenberg twee nieuwe mountainbike-routes geopend die samen de Treeker MTB-Trail vormen. De blauwe noordelijke route loopt over landgoed Den Treek en is zo’n 22 kilometer lang. De rode zuidelijke route van zo’n 15 kilometer gaat over landgoed Henschoten. Beide routes zijn aan elkaar gekoppeld.

De meeste dinsdagavonden tussen 18.00 en 18.30 uur stappen 4 bikkels ( Jan, Wouter, Peter en Jaap) in hun strakke fietspakjes op de MTB voor een rondje crossen op deze twee routes. Afhankelijk van het weer worden afspraken over de vertrektijd en de dag op een gezamenlijke app gedaan. Verzamelpunt is het Poortpein in het centrum van Woudenberg.

Het eerste stuk naar het beginpunt langs de Zeisterweg, direct na de inrit van de camper- en caravan club, is het nog gezellig keuvelen over de werkdag. Daarna moeten de mannen aan de bak en nemen geconcentreerd de rode route naar Quatre Bras. Het gaat direct fors op en neer. De Amersfoortseweg wordt overgestoken naar Maarn/Zeist. Omhoog en omlaag met veel korte en snelle bochten komen ze aan bij de oversteek naar de Franse Put. Daar gaat de rode route rechts het bos weer in. Klimmend richting de Pyramide begint het zweet al snel haar weg te vinden richting het middelpunt van de aarde en gaat de ademhaling omhoog. Het hart gaat tekeer en de spieren van de benen beginnen te protesteren.
Bij de splitsing met de blauwe route gaan ze weer richting de Zeisterweg en met een grote lus voert de route naar de YMCA. Op dit stuk krijg je geen moment rust en beginnen kleine (stuur)foutjes te komen. Bij Leusden gaat het richting het voormalige asielzoekers centrum en dan hebben ze een stukje rust langs de Amersfoortseweg richting Maarn. Na het restaurant de Gezelligheid gaat de route links de bos weer in en fietsen de mannen naar het begin van de blauwe route bij de parkeerplaats Leusderhei. Hierna is het nog een klein stukje blauwe route volgen om rechtaf te buigen en de rode route op te pakken naar het eindpunt tegenover de inrit Heijgraaf/ Henschotermeer. Over het fietspad trappen de mannen weer richting Woudenberg om met 42 km op de teller en 2,5 uur later moe maar voldaan weer thuis te komen.

Vignet

Een Treeker MTB-vignet is verplicht om de trail te mogen rijden. Een jaarvignet kost 25 euro per jaar. Je kunt deze online bestellen via de webshop van landgoed Den Treek/Henschoten. Hier is ook een dagvignet van 5 euro te koop.