Klaas Kort (links) en Erik Davelaar schouder aan schouder op een van de nieuwbouwprojecten van Davelaarbouw
Klaas Kort (links) en Erik Davelaar schouder aan schouder op een van de nieuwbouwprojecten van Davelaarbouw / foto: Richard Sterkenburg

Davelaarbouw kruipt al bijna een eeuw in de huid van klanten

Ondernemend

Altijd klaarstaan voor klanten: als je die waarde niet alleen met de mond belijdt maar ook daadwerkelijk praktiseert, dan kun je lang mee. Davelaarbouw bewijst dat al 97 jaar en niet alleen in Woudenberg, maar ook in een wijde boog daaromheen. In gesprek met Erik Davelaar en Klaas Kort, bij uitstekende koffie in het gerestylede kantoorpand aan De Nort 3, blijkt dat Davelaarbouw als ambachtelijke specialist volop in beweging blijft. ‘Op 6 en 7 juli heten we hier ons zakelijke netwerk welkom tijdens onze open dag.’

WOUDENBERG In 2013 nam Davelaar zijn kantoorpand, dat hij in 1998 kocht, goed onder handen. Het werd een verduurzamingsoperatie avant la lettre. Dat wil zeggen: Erik en zijn collega’s waren destijds relatief vroeg met het plaatsen van zonnepanelen op het kantoordak. Ook werd het asbest dat in het oorspronkelijke pand was verwerkt zorgvuldig verwijderd. 

Daar zou het niet bij blijven, vertelt hij. ‘Wij namen vorig jaar een architect in de arm om eens te horen hoe hij over onze toenmalige inrichting dacht. Die zei na even rondgekeken te hebben ‘dit is jaren tachtig’. Toen wisten wij genoeg en lieten hem meedenken over een restyling van ons pand.’

Rust én energie

Bij binnenkomst valt direct op hoe prettig licht, strak en rustig het interieur overkomt. Het is een mix geworden van modern en degelijk, en die keuze typeert ook precies waar Erik en Klaas als bouwers voor staan. ‘We hebben voor lichte muren en mooie verlichting gekozen. Dat geeft zowel rust als energie.’ Zo is ook de kantine aangepakt. Die is door het uitbreken van een muurtje bovendien ruimer geworden, met een tafelvoetbalspel midden in de ruimte tussen de tafels en stoelen. ‘We vinden het belangrijk dat onze medewerkers zich hier prettig voelen, want uiteindelijk zijn zij ons kapitaal.’ Het keukenblok is strak geïnstalleerd en van alle moderne gemakken voorzien. Klaas Kort, neef van Erik en sinds 1 januari 2020 mede-eigenaar en vanaf 1 januari 2022 de nieuwe directeur, vertelt dat de ruimte zich tevens uitstekend leent voor bijeenkomsten en cursussen voor het personeel. Om in de ruime spreekkamer op de eerste verdieping te komen, ga je eerst over het pièce de résistance: een stijlvol vormgegeven trap. ‘Dat is bewust een element geworden dat we eruit wilden laten springen’, zegt Erik. Er is voor houten treden met zwart afschot gekozen en de blikvanger is vooral het zwartkleurige metaal dat in stijlen de trap van de hal scheidt en dat op de eerste verdieping terugkomt in de vorm van een robuuste balustrade. Het eigen kantoorpand is zo een overtuigende show case geworden voor wat Bouwbedrijf Davelaar letterlijk en figuurlijk in huis heeft. 

Wisseling van de wacht

Naast de zeer geslaagde restyling is er meer veranderd, hoewel je dat op het eerste gezicht niet ziet. Als Klaas de koffie op tafel zet, vertelt Erik dat hij als derde generatie van het bedrijf dat zijn grootvader in 1925 begon, het directiestokje aan Klaas heeft overgegeven. Klaas bracht ruime ervaring in de sector mee, want hij werkte een aantal jaren voor bouwreus VolkerWessels en vervolgens lange tijd voor een kleiner bouwbedrijf. Wat dat betreft zag Klaas het als een mooie kans om in dat segment werkzaam te blijven maar dan voor een familiebedrijf, waar hij als bloedverwant ook nog eens bij hoort. Erik had dat dus goed gezien, maar het was dan ook een keuze waar hij al jaren geleden over begon na te denken. ‘Wij hebben geen kinderen om mij op te volgen. Mijn neef Klaas kwam ik op verjaardagen tegen, en ik wist dus al wel een beetje wat ik aan hem had. Toch is dat nog iets anders dan dagelijks met elkaar samenwerken, wat wij nog jaren willen doen.’ 

Loyaliteit

Dat het klikte komt omdat beide mannen hetzelfde tegen hun vak aankijken. Hetgeen terugkomt in de cultuur binnen het bedrijf maar ook in de wijze waarop Davelaarbouw omgaat met alle stakeholders in de bouwketen. Klaas: ‘Respect is een waarde die wij vanuit ons geloof meenemen naar de werkvloer en alle andere contacten die we dagelijks hebben. Dat bepaalt de wijze waarop wij en onze medewerkers omgaan met klanten en met zakelijke partners in de keten.’ In de klantservice uit zich dat in een luisterend oor. ‘Wij zijn geen bedrijf van grootschalig productiewerk. Alles wat wij doen, van nieuwbouw, verbouw en aanbouw tot renovatie en restauratie, doen wij in nauw overleg met onze particuliere en zakelijke klanten. Daarbij denken we altijd actief mee, wat zeer wordt gewaardeerd. Zo komen we steeds uit op het maatwerk waar onze klant mee gediend is.’ Dat maatwerk komt in deze regio tastbaar terug in de vele woningen, appartementen, bedrijfsgebouwen en verbouwingen die Davelaarbouw uitvoert.

Open dag

Zowel de klant- als medewerkersloyaliteit gaat ver, want Erik bezit nog stokoude facturen van klanten die meerdere generaties, tot deze dag, bij het bedrijf zijn gebleven. Hetzelfde kan gezegd worden van het personeel. Het verloop is laag en de balans in het team, dat uit twintig mensen bestaat, is goed. Klaas: ‘Voor ons is een goede verhouding tussen ervaren werknemers en jonge collega’s essentieel, omdat wij het als ambachtelijke bouwer belangrijk vinden om kennis over te dragen naar jongeren, zodat ook zij met een goede vakbeheersing mooie werken kunnen uitvoeren. Dat neemt overigens niet weg dat we op zoek zijn naar extra medewerkers met ervaring en passie voor het vak, zoals ook te zien is op onze website.’ Die klanten zijn nog ouderwets koning in een branche waarin dat niet vanzelf spreekt. ‘Klanten zijn ons bestaansrecht, we vinden het dan ook niet meer dan vanzelfsprekend om voor hen het onderste uit de kan te halen. Ook nadat een werk is afgerond. Aan goede nazorg hechten wij dus ook veel waarde.’

Het eigen kantoorpand is een overtuigende show case geworden voor wat Bouwbedrijf Davelaar letterlijk en figuurlijk in huis heeft

Aan goede nazorg hechten wij ook veel waarde.

Baart Koster