Foto: DES
Foto: DES

‘Ik hoop dat mensen bewuster gaan nadenken voordat ze bij een internetgigant bestellen’

Ondernemend

Patrick Kolfschoten, eigenaar van Jumbo ‘t Schilt en voorzitter van winkeliersvereniging DES, blikt aan het eind van dit turbulente jaar met LetOp Woudenberg terug en vooruit.

Als ondernemer wil Kolfschoten zich op creatieve wijze vernieuwen, als voorzitter is hij verheugd over de vaststelling van een nieuwe centrumvisie met heldere kaders. ‘Voor ondernemers is duidelijkheid een hoog goed. Ik wil dat ze op volle kracht de toekomst in kunnen. Dat lukt overigens alleen wanneer alle partijen, óók consumenten, er samen de schouders onder zetten.’

Als ondernemer had Kolfschoten dit jaar niets te klagen. Jumbo draaide een jaar van gestaag verder stijgende omzetten. Van corona heeft hij dus geen last, integendeel. ‘Het is vooral treurig dat de horeca door de lockdown is gesloten, dat wil ik vooropstellen. Maar voor ons had dit als positief bijeffect dat er vooral in het luxere food segment meer is verkocht. Logisch, want mensen ontdekten dat ook uit eten gaan in eigen huis heel gezellig kan zijn. Er werd en wordt thuis dus steeds vaker luxe gegeten en daar pikken wij ons graantje van mee.’

Planningsprobleem

Maar de medaille heeft ook een andere kant, want het is een heel karwei om voldoende personeel te vinden. ‘Parttimers zijn het moeilijkst te krijgen. Door corona zijn jongeren tegen een flink planningsprobleem aangelopen. Ze hebben vaak geen idee hoe ze werk en school moeten combineren en raken daar helemaal van in de stress. 

Er zijn al jongens die hun baan komen opzeggen, omdat ze niet zien hoe ze het allemaal moeten bolwerken. Dat is overigens niet alleen hier zo, het is ook een landelijk probleem. Ik vind dat wel zorgwekkend. 

Op termijn is dit immers de generatie die ons moet vervangen. Als ze nu al problemen hebben om hun activiteiten te plannen, hoe gaan ze dat op latere leeftijd dan doen?’ Kolfschoten hoopt in de toekomst nieuwe gemotiveerde jongeren op zijn winkelvloer te mogen verwelkomen. ‘Ze komen hier in een leuk team met vrijheid maar ook duidelijke regels. Waarin we samen aan een optimale klantbeleving en commercieel succes werken.’

Kolfschoten is een uitstekend geïnformeerde ondernemer en daardoor blijven politiek beleid en maatschappelijke trends niet onbesproken. Zo lijkt de aangekondigde afschaffing van btw op groente en fruit op een gebraden kippetje dat in Kolfschotens koekenpan landt, zeker omdat hij zijn winkel opnieuw gaat indelen. ‘Ik wil op hetzelfde aantal vierkante meters mijn winkel helemaal vernieuwen. Onderdeel van de plannen is een herindeling naar de nieuwe Jumbo links-rechts formule. Daarbij verhuist het versplein naar links en de droge kruidenierswaren naar rechts. Dus lopen de klanten straks bij binnenkomst direct het versplein op. 

Dat sluit mooi aan op de trend dat gezonde producten steeds populairder worden. Maar als je mij nou vraagt of de afschaffing van 9 procent btw op groente en fruit veel gaat betekenen, dan zeg ik toch nee. Ik denk dat er in de prijsperceptie van de klant niet veel verandert omdat dit een productgroep is die vanwege seizoenen en klimaatomstandigheden sterk fluctueert in prijs. Bij de kapper merk je zo’n maatregel direct, want die hanteert vaste tarieven. Bij groente en fruit is dat niet zo. Ik denk dat het prijseffect dus vrijwel onzichtbaar zal zijn voor klanten.’

Nog prettiger shoppen

Er gaat nog meer veranderen in Jumbo ’t Schilt, vertelt Kolfschoten. ‘We gaan werken met zelfscanners en checkouts, maar dat gaat niet betekenen dat vrijwel alle lijnkassa’s gaan verdwijnen, zoals je in veel supermarkten helaas ziet gebeuren. Wij krijgen er vier zelfscanners bij en gaan van vier naar drie lijnkassa’s. Per saldo kan de klant hier straks dus niet meer op vier maar op zeven plekken afrekenen. 

Ik verwacht dat, behalve op hoogtijdagen als kerst, er vrijwel geen wachtrijen meer zullen zijn en de uitstroom sneller en soepeler zal verlopen.’ Door een aantal slimme keuzes gaat Kolfschoten ook meer ruimte voor de klant creëren op hetzelfde aantal vierkante meters en komt er meer productkeuze. Het wordt naar verwachting dus nog prettiger winkelen.

Collectief belang op 1

Zijn voorzitterschap van DES bevalt hem goed. ‘Ik vind het belangrijk om kleinere ondernemers te vertegenwoordigen die geen tijd hebben zich in de lokale politiek en het beleid te verdiepen.’ Druk had hij het er dit afgelopen half jaar ook mee. Zo eiste de inmiddels unaniem door de gemeenteraad aangenomen retailvisie voor het centrum van Woudenberg zijn aandacht op, maar is Kolfschoten tevreden met het eindresultaat. Alleen al vanwege de heldere kaders waarnaar het lokale bedrijfsleven volgens hem snakt. ‘Straks kan een ondernemer die bijvoorbeeld uitbreidingsplannen heeft, naar de gemeente toestappen. Die kan op basis van duidelijke criteria over dat plan beslissen en de ondernemer kan op zijn beurt de gemeente aanspreken op basis van de vastgestelde normen in de retailvisie. Dat helpt de overheid om transparant te besturen en schept rust bij ondernemers.’

Collectief belang gaat altijd boven privébelang, vindt Kolfschoten. Ook daarom is hij blij met de retailvisie en daarmee samenhangende ontwikkelingen. ‘Er zal vanaf januari een centrummanager komen die met ondernemers in gesprek gaat. Er wordt zodoende niet langer óver ondernemers gesproken maar mét hen. Daardoor kun je met een ondernemer in onderhandeling gaan en kan verandering daadwerkelijk vorm krijgen.’ 

Het wordt het begin van een mooie herontwikkeling van het centrum tot een aantrekkelijk winkel- en verblijfgebied, denkt hij. De kaders liggen er. Nu is het zaak dat alle partijen de schouders eronder zetten, zowel gemeente, ondernemers als projectontwikkelaars. En voor de Woudenbergse consumenten heeft Kolfschoten nog een boodschap. ‘Denk aan je lokale middenstand. Dat houdt ook in dat je niet te snel naar een Amazon moet lopen. Natuurlijk is niet alles hier te koop, maar denk bewuster na voordat je bij een internetgigant bestelt.’

‘Als je mij vraagt of de afschaffing van 9 procent btw op groente en fruit veel gaat betekenen, dan zeg ik nee’

Baart Koster

‘Ik wil op hetzelfde aantal vierkante meters mijn winkel helemaal vernieuwen’

Baart Koster