Ook afspraken maken is maatwerk bij Tony. / foto: Anthony van der Wal
Ook afspraken maken is maatwerk bij Tony. / foto: Anthony van der Wal

Tony’s Barbershop: domein van mannen die weten hoe ze het willen hebben

Ondernemend

Tony’s Barbershop is een plek waar een man gewaardeerd en rechtop gezet wordt. De even ervaren als eigenzinnige barbier Anthony van der Wal stuurt zijn klanten vervolgens pas weer naar buiten als hij ziet dat het goed is.

Knippen en scheren is veel meer dan alleen de schaar laten ratelen en daarna de deur voor de klant openhouden. Dat spreekt voor Van der Wal, die ook twee salons in Soesterberg en Nieuwegein heeft, vanzelf. 

Communicatie is een belangrijk element van zijn klantgerichte service en betekent: heel veel uitleggen. Zijn klanten, of beter zijn gasten, vertellen hem hun haarwensen, of tonen die op hun iPhone. “Vervolgens kijk ik of hun wens wel toepasbaar is. Of ze wat ze willen wel móeten willen. 

Soms gaan ze op basis van mijn advies op zoek naar een alternatief. En gegarandeerd dat we dan uitkomen bij een kapsel dat beter bij ze past dan hun oorspronkelijke wens.”Een kwestie van vakmanschap en realisme, want de klant moet begrijpen dat het plaatje op de iPhone gestyled is. “Met dat kapsel sta je de volgende ochtend echt niet naast je bed.”

Ook buiten kantooruren

Na de behandeling checkt Van der Wal zorgvuldig of het haar ook doet wat het moet doen, of het voldoende volume en veerkracht heeft. “Want iemand rechttoe, rechtaan met een kwak wax erin weer naar buiten sturen is niet mijn stijl.” De eigenheid die zijn visie kenmerkt, komt ook terug in zijn service. Het begint allemaal met het maken van een afspraak. Van der Wal werkt niet op vaste tijden, maar werkt op elk moment dat hij zijn agenda op die van zijn klanten kan afstemmen. Dat kan dus óók buiten de geijkte kantooruren zijn, dan zorgt hij gewoon dat zijn winkel open is. Zónder afspraak langskomen kán werken, maar waarschuwt Van der Wal, je kunt dan ook voor een gesloten deur staan. Maak vooraf dus even een afspraak.
De man bepaalt
De klant centraal stellen betekent in een barbershop uiteraard: de man centraal stellen. Vrouwen mogen meekomen en zijn welkom, maar mits hun mannen tegen ze opgewassen zijn. “Als ik aan mijn klant vraag hoe hij het wil hebben, dan hoop ik toch echt niet dat zijn vrouw antwoord gaat geven. Dat je het er eventueel thuis samen over hebt, oké! Maar daar blijft het bij.” Van der Wal kent zijn klanten, en er is een duidelijke wisselwerking. “Het is me in mijn winkel dan ook nog nooit gebeurd dat een volwassen man zich door zijn vrouw laat vertellen hoe zijn haar moet worden. En begrijp me niet verkeerd, we vinden vrouwen fantastisch, maar dit is het domein van de man.”

Iemand rechttoe rechtaan met een kwak wax erin weer naar buiten sturen is niet mijn stijl