Michel van Dijk (links) en Frank Lokhorst ontvangen graag geïnteresseerde ondernemers voor een goed gesprek met koffie.
Michel van Dijk (links) en Frank Lokhorst ontvangen graag geïnteresseerde ondernemers voor een goed gesprek met koffie. Foto: Michel van Dijk

‘Op de koffie bij ... Focus 4 u’

Ondernemend

WOUDENBERG Een goed plaatje zegt soms meer dan duizend woorden. Als je dat vertaalt naar de wereld van accountancy en belastingadvies, dan kun je die ombouwen naar: een heldere grafiek zegt soms meer dan duizend statistische data.

Baart Koster

Welkom in de wereld van Focus 4u, de financiëledienstverlener die het spits afbijt in een nieuwe ondernemersrubriek in deze krant: ‘Op de koffie bij…’. En die koffie smaakte.

Van het sfeervolle Focus 4u kantoor aan de Stationsweg Oost is het een klein lommerrijk wandelingetje naar een bijgebouwtje dat het bedrijf gebruikt om bijeenkomsten te organiseren. Regelmatig vinden hier bijvoorbeeld inspiratiesessies plaats voor collega bedrijven, vertelt Michel van Dijk. Daar blijkt een wereld van intelligente IT-koppelingen tussen programma’s en applicaties achter schuil te gaan die het financiële leven van de bijna 400 bedrijven die klant zijn, aanzienlijk vergemakkelijken. Nog maar net binnen snelt Van Dijk naar het koffieapparaat om een smakelijke kop koffie te regelen. First things first!

Van administratie naar advies

Van Dijk richtte samen met zijn zakenpartner Johan Jansen in 2001 Focus 4u op. De twee werkten al langer samen bij het Maarsbergse administratiekantoor Hartvelt en naast zijn voorliefde voor cijfers heeft Van Dijk ook een sterke affiniteit met IT. Samen met Jansen programmeerde hij, begin jaren 90, n ‘AFAS Financieel’ cao’s, en verslagleggingscockpits. AFAS software sprak altijd al aan. “Je werkt vanuit één database en kunt daar iedere financiële en fiscale applicatie bereiken. Bovendien hoeven klanten hun gegevens maar één keer in te voeren. Via dashboards hebben zij bovendien op elk moment een geactualiseerd overzicht in hun administratieve en fiscale dossiers.” Gemak dient dus niet alleen de klant maar tevens de dienstverlener, en dat is een groot voordeel dat uiteindelijk weer terechtkomt bij de klant. “Doordat wij niet meer met invoer en boekingen bezig hoeven te zijn, hebben we meer tijd om op een andere manier met onze klanten te communiceren. En op een ander, veel strategischer, niveau. Wat weer leidt tot advisering die onze klant helpt om zijn toekomstige bedrijfsdoelstellingen financieel haalbaar te maken.”

De klantbehoeften zijn geëvolueerd, en daarop spelen Van Dijk en zijn collega’s in, door de grenzen op te zoeken van de AFAS software en daar soms door slimme koppelingen met andere software zelfs overheen te gaan. “Klanten willen constant over relevante en actuele data kunnen beschikken, het is aan ons om die op een goede manier voor hen te ontsluiten. Wij helpen hen met administratie, belastingadvies en personeelszaken. Via één klantportaal hebben de klanten inzicht over hun situatie op al deze terreinen. En omdat AFAS-producten modulair ontwikkeld zijn, kan de klant precies bepalen wat hij bij ons wil afnemen.” AFAS ontwikkelde verschillende softwarepakketten met een breed palet aan mogelijkheden. Met InSite4u biedt Van Dijk zijn klanten een intranetomgeving met vele functionaliteiten voor hun administratie, met OutSite4u bedient hij de grotere zakelijke klanten die al met AFAS-pakketten werken en onderzoekt samen met hen hoe ze hun software nog beter op hun bedrijfsprocessen kunnen afstemmen.

Maatwerk door software ontwikkeling en koppeling

Zelf digitaliseerde Van Dijk zijn eigen zakelijke omgeving ook, maar deed dat niet zelf. Hij schakelde daarvoor AFAS-expert Tosca van den Heuvel in. “Ik vroeg Tosca om binnen anderhalf jaar ons kantoor volledig te digitaliseren. Zij ging daarvoor bij ons werken en klaarde die klus binnen een jaar.” Het besluit viel om samen een nieuwe onderneming op te starten onder de bedrijfsnaam OutSite 4u en daarmee worden nu partijen geholpen als Feenstra Verwarming en VVAA, een zorgcollectief met 125.000 zorgverleners. “In Tosca heb ik een zakenpartner die op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen en mogelijkheden. Zodoende kunnen wij iedere ondernemer helpen om zijn ideale digitale kantoor te bouwen.”

Maar voor zijn klanten kan het desgewenst zelfs over de grenzen van de AFAS software heen gaan. Met het derde bedrijfje binnen de 4u groep, Integrate4u, is het voor bedrijven die optimaal zijn ingericht met AFAS software mogelijk om wensen die binnen AFAS software niet realiseerbaar zijn, tóch in te vullen. “Wij koppelen hun AFAS software met NODUM, een online platform. Ook maken we koppelingen met Twinfield, een ander financieel pakket. Daarnaast hebben we bijvoorbeeld een Gmail-plug-in gemaakt met AFAS voor de Mandemakers keukengroep. Zij werkten al met AFAS maar we hebben nu Gmail als hoofdmailprogramma in hun software geïntegreerd.” Los van softwarematige koppelingen, verbindt Focus 4u ook haar drie diensten administratie, belastingadvies en personeelszaken met elkaar. De modules zijn los verkrijgbaar, maar kunnen ook gezamenlijk worden afgenomen.

Expertise gehonoreerd

Focus 4u is met duizend conculega’s aangesloten bij NOAB, de Nederlandse Orde van Administratie-en Belastingdeskundigen. Een beperkt aantal daarvan zijn onlangs bevorderd tot het label NOAB Next, een soort NOAB 2.0 certificering. “Daarmee zijn we als het administratiekantoor dat we van oorsprong zijn, helemaal klaar voor de toekomst. We werken met de modernste software en helpen mee onze AFAS software steeds verder toe te spitsen op de klantwensen. Als je dat maar goed genoeg doet, dan wordt de IT-kostenpost namelijk een brenger van opbrengsten, en gaan klanten er juist meer geld door verdienen. Vanuit die wetenschap gaan we de toekomst tegemoet.” En geïnteresseerde ondernemers? Die zijn altijd welkom voor een goed gesprek bij een uitstekende kop koffie.