Jaap van Dam
Jaap van Dam / foto: Geert de Jong

Wie durft?

Column

Zoals u vast weet zijn de winkeliers, horecabedrijven en dienstverleners in het dorpscentrum verenigd in een ondernemersvereniging: Door Eendracht Sterk (DES) geheten.

Het bestuur van de DES heeft onlangs een document opgesteld onder de titel “Visie op de ontwikkeling van een toekomstbestendig winkelgebied”. En die ontwikkeling is belangrijk voor de gemeentelijke overheid, ondernemers, eigenaren van panden en vooral: voor u en mij. Een levendig centrum met breed aanbod winkels, horeca en dienstverleners is niet alleen gezellig, maar ook heel handig.

Dat laatste – een breed aanbod in je eigen dorp is handig - werd tijdens de lockdowns van 2020 eens te meer bewezen. Een bezoek aan een van de steden in de omgeving was minder aantrekkelijk en webwinkels hadden moeite met leveren en ‘spelen’ nogal eens met prijzen.

Zo stond op een sint-verlanglijstje een bepaald type fietspomp, inclusief link waar deze online te bestellen was. Onder het motto ‘koop in je dorp’ liep ik binnen bij fietsspecialist Leen Pul die hetzelfde type ook aanbood. Echter iets meer dan 20% goedkoper dan de zogenaamd voordelig webshop.

Even terug naar het visiedocument van de DES, dat de huidige situatie in Woudenberg scherp neerzet. Wel meer leegstand, maar ook een mooi aantal landelijke ketens, omgeven door speciaalzaken en inmiddels een stuk of tien horecazaken.

Een mooi vertrekpunt om te werken aan verdere versterking en op dat punt is de paragraaf ‘dromen over Woudenberg’ het meest interessant. In citeer: “Het winkelcentrum heeft een ruim aanbod in het dagelijkse segment gecombineerd met aantrekkelijke spannende kleine speciaalzaken in zowel dagelijks als niet-dagelijkse segment.”

Ha, meer spannende kleine speciaalzaken om het centrum nog aantrekkelijker te maken, dat is een mooie droom! Wat verwezenlijking hiervan lastig maakt is de weinig voorspelbare economische ontwikkeling.

Daar staat tegenover dat het vinden van een pand wat makkelijker is dan voorheen, Woudenberg de komende jaren door de wijk Hoevelaar flink gaat groeien en dorpsgenoten nieuwe zaken in de regel snel omarmen.

DES Woudenberg zet nieuwe bedrijven via haar kanalen stevig in de schijnwerpers en ook het blad dat u nu leest is nooit te beroerd om nieuwe initiatieven volop aandacht te geven.

Waar het dus op aankomt is iemand die haar of zijn passie wil omzetten in ondernemerschap en ja, dat vraagt een beetje durf. Misschien is de jaarwisseling wel een mooi moment om oude en nieuwe plannen voor een eigen zaak weer eens te overdenken.

Schoenen, natuurvoeding, vis, kinderkleding, elektronica, koffie, speelgoed, poelier, deze en andere suggesties zijn in januari 2017 al eens aangereikt door volgers van de Facebook-pagina Koop in je Dorp.

Het rijtje is moeiteloos aan te vullen met andere producten en diensten, maar waar het om gaat is een ondernemer die de stap zet van dromen naar durven naar doen.

Jaap van Dam
Facebook: Koop in je dorp