Afbeelding
foto: archief

Antwoord op de column vanJan Bessembinders (CDA) in de LetOp

Algemeen

Beste Jan,

Het betreft hier een langjarig pijnpunt en met veel genoegen las ik dan ook je column. Je bent i.i.g. met meer dan twee Woudenbergers die geloven in deelauto’s. Heel mooi ook dat je onderzoek deed over de aantallen deelauto’s in verschillende gemeentes en steden waaruit blijkt hoe ver Woudenberg hier achteraan hinkelt. Persoonlijk zie ik al heel lang het nut en de noodzaak van veel meer deelmobiliteit voor auto’s, maar dan niet met een commerciële organisatie zoals Greenwheels maar bv in de vorm van een coöperatie van en voor bewoners. 

Al in 2018, toen de plannen voor Hoevelaar fase 1 nog op de tekentafel lagen, ben ik vanuit de Stichting Duurzaam Woudenberg samen met een collega in overleg gegaan met de toenmalig ambtelijk projectleider voor Hoevelaar, over ‘Verduurzaming’ van deze nieuwe wijk t.a.v. groenvoorzieningen (biodiversiteit) in de openbare ruimte, én mobiliteit. Later zijn daar nog de Heuvelrugtuinen bij gekomen. Ons voorstel voor duurzame mobiliteit met (elektrische) deelauto’s was gebaseerd op een aantal voordelen, zoals minder en schonere auto’s, minder materiaal, kapitaal en ruimte, dus goed voor het milieu. Met minder auto’s zouden bovendien minder parkeerplaatsen nodig zijn, liefst aan de randen van de wijk, met kansen voor meer groen, zowel in de openbare ruimte als in voortuinen, meer gemak en financieel voordeel voor (jonge) gezinnen omdat ze géén, of maar 1 ipv 2, auto’s hoeven te onderhouden.

Er bestaan meerdere gebruiksvriendelijke modellen zoals in een coöperatie. Deelnemers lenen in eigen beheer hun auto uit binnen de wijk en de gebruiker betaalt alleen voor de tijd dat hij/zij de auto gebruikt. Dit is veel goedkoper dan een Greenwheels o.i.d. en er is geen aanbesteding of gegarandeerde omzet noodzakelijk zoals de wethouder aangeeft. Bovendien pak je dan ook de kapitaalvernietiging aan van het ongebruikt stilstaan voor 90% van de meeste auto’s, zoals je terecht aangeeft. Allemaal zaken die we ook al lang uit onderzoek weten. We hebben destijds voorbeelden van systemen aangereikt die de gemeente verder zou onderzoeken. Wij waren bereid om bv in een werkgroep met bewoners dit proces bottom up vorm te geven.

Medio 2021, zowat 3 jaar na ons overleg hierover, heeft de gemeente uiteindelijk bericht dat de eerste deelauto’s beschikbaar zouden gaan komen in Hoevelaar. Het teleurstellende resultaat is dat er uiteindelijk één, letterlijk één deelauto kwam, natuurlijk van een commerciële verstrekker, én zonder ook maar enige vorm van sensibilisering van buurtbewoners. Geen wonder dat dit, zoals je schetst, niet werkt. Hetzelfde geldt voor latere adviezen over elektrische laadpalen, ook na een door de gemeente getekende provinciale intentieverklaring over duurzaam bouwen, waarvan er wederom maar één gekomen is in Hoevelaar. En zonder hartenkreten zoals die van jou gebeurt wellicht hetzelfde bij verdere nieuwbouw, zodat later stoepen en bestrating opgebroken moeten worden als de nood aan de man komt.

Kortom, je pleidooi is me uit het hart gegrepen. En ondanks dit gebrek aan visie en daadkracht van de gemeente wil ik je een hart onder de riem steken. Je staat zeker niet alleen en ik ga ervan uit dat je strijd uiteindelijk wél resultaat zal opleveren, ook omdat ik hoop dat de tijd ook hier intussen rijper wordt voor bewustwording en noodzakelijke stappen, mede door stimuli bij de 
regionale en provinciale overheid.
Vriendelijke groet, Suzy Bollen 
‘Klimaatburgemeester’