Afbeelding
Arno van Dijk

Persoonlijke serviceverlening bepaald door soort boodschap

Algemeen

WOUDENBERG Hebben we als consument nog een keuze hoe we onze aankopen betalen?

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat in 2022 nog maar 14 % van alle aankopen contant betaald worden. Ondertussen is het voor de ondernemer 33 % goedkoper wanneer wij middels een pintransactie betalen. Op basis van bovenstaande gegevens lijkt het logisch te noemen dat de ondernemer aandringt om digitaal te betalen. Ook in ons dorp zijn hier verhalen van bekend; er word zelfs personeel ingezet om de klant aan te sturen gebruik te maken van de zelfscan kassa. Er zit ook wel degelijk een andere kant aan dit verhaal. 

Onze ouderen zijn gewend om te leven vanuit de portemonnee. En als er iemand boodschappen voor je doet, geef je liever je pinpas ook niet mee. Daarbij zijn er ook mensen die met een wekelijks budget moeten leven. Iets wat blijkbaar beter functioneert met contant geld. 

Maar het belangrijkste negatieve gevolg is wel het verdwijnen van de persoonlijke benadering. Een veel gehoorde reactie hierop is: waarom koop ik dan nog lokaal, dan kan ik net zo goed online spullen bestellen.

Wellicht dat het soort boodschap hier ook een rol in speelt. Als het om supermarkt boodschappen gaat, hebben al veel jongeren, ook in ons dorp, veelal de digitale weg van bestellen van wekelijkse benodigdheden al gevonden. Hierbij is in onderzoek ook aangetoond dat zij er geen moeite mee hebben om bezorgkosten te betalen. Het gebrek aan tijd en het gemak overruled daarbij het sociale aspect; ontmoeten en praten met mensen. Voor veel ouderen is boodschappen doen het enige dagelijkse uitje en de kans om andere mensen te spreken. Als de loonkosten nog iets zwaarder gaan drukken op de prijs van onze boodschappen, valt het te bedenken dat de supermarkt uit het straatbeeld gaat verdwijnen. 

Je online bestelling word nu bij de meeste supermarkten al verwerkt in een distributiecentrum en niet bij de lokale ondernemer. Voor duurzamere artikelen is de afgelopen jaren vol ingezet door de ondernemers om er een beleving bij te creĆ«ren. Zo kan kleren kopen beginnen met een kop koffie op een relaxbank midden in de zaak en een gesprek met een verkoopster. Die vervolgens haar uiterste best doet om je de gehele nieuw binnengekomen collectie te verkopen. Wat dan ten dele lukt, je tevreden de zaak uitloopt zonder te bedenken dat je op internet hoogstwaarschijnlijk toch echt alleen die benodigde broek had aangeklikt. 

Het mogelijk wegvallen van de supermarkten biedt mogelijkheden voor ondernemers met artikelen die we het liefst eerst zien en voelen. En als je dan ook nog in de watten gelegd word als consument, loop je daar graag even binnen. En die ondernemers zal het niet uitmaken hoe u afrekent. Vandaag niet, maar ook de komende 10 jaar niet.

Arno van Dijk

Close up of customer paying by credit card